Utm tags aanmaken (voor Google Analytics)

Hoe maak je utm tags aan? Hoe gebruik je utm tags in Google Analytics? Wat is het verschil tussen UTM tags en UTM links? En… wat is het eigenlijk?

In dit artikel beantwoorden we al je vragen over UTM tags. En we helpen je met het aanmaken van je eigen utm tags voor je (online marketing) campagnes.

Wat zijn UTM tags?

UTM tagging is een vorm van URL tagging waarmee je in (o.a.) Google Analytics kunt terugzien waar de bezoekers op je site vandaan komen. Het zijn kleine stukjes code die worden toegevoegd aan de URL van je site. Dit stukje code geeft deze acquisitie informatie weer in metingprogramma’s zoals Google Analytics.

De volgende links brengen je allebei naar dezelfde pagina. Maar in onze Google Analytics zien wij twee verschillende herkomsten van het bezoek op die pagina. Uit Versie A, of Versie B. Dit komt omdat we in de verwijzende URL (referrer URL) twee verschillende herkomsten definieren met de Content UTM:

internetmensen.nl/kennisbank?utm_source=internetmensen&utm_medium=organic&utm_content=versie_a

internetmensen.nl/kennisbank?utm_source=internetmensen&utm_medium=organic&utm_content=versie_b

Wat is het verschil tussen UTM tags en UTM links?

Korte antwoord; geen! Voor het gebruik van UTM tags worden veel verschillende termen gebruikt. Zo zul je ook de term UTM parameter misschien tegenkomen.

Wat betekenen de verschillende UTM tags?

Zoals gezegd geef je met UTM tags informatie weer aan bijvoorbeeld Google Analytics over de herkomst van het bezoek. Er zijn 5 standaard UTM parameters die je kunt inzetten:

  1. utm_source = Hiermee geef je de bron van je bezoek weer, bijvoorbeeld google, facebook, email of, doe eens gek, de internetmensen website.
  2. utm_medium = Hiermee geef je het (marketing) medium weer, bijvoorbeeld paid/cpc/ppc of organic.
  3. utm_campaign = Hiermee geef je de campagne weer, bijvoorbeeld zomerkorting, werving of branding.
  4. utm_term = Deze parameter wordt eigenlijk alleen gebruikt voor betaalde campagnes. Je geeft hiermee de zoekterm weer in betaalde zoekadvertenties op Google. Ook wordt deze parameter gebruikt om de doelgroep weer te geven waarop getarget is in bijvoorbeeld Meta of LinkedIn Advertising.
  5. utm_content = Deze parameter kun je gebruiken om verschillende campagne content van elkaar te onderscheiden. Heb je twee verschillende versie van de advertentie ingezet om te testen welke beter werkt? Dan kun je dat hier aangeven met bijvoorbeeld versie_a/b, of door je content te benoemen (blauwe_achtergrond, klein/groot, etc.)

Hoe gebruik je UTM tags (voor Google Analytics)

In principe kun je UTM tags naar eigen behoefte invullen. Maar, om er goede data uit te krijgen in Google Analytics moet je rekening houden met de ‘Standaard Kanaalgroeperingen’.

Deze groepering brengt Google aan om snel overzicht te kunnen hebben welke soort kanalen naar jouw website verwijzen. Zo maakt Google onderscheid tussen Paid en Organic Social. Je wil natuurlijk dat jouw betaalde campagnes ook in de juiste groepering vallen. Zo houdt je jouw data clean en overzichtelijk.

Om te zorgen dat jouw UTM tags door Google Analytics correct wordt gegroepeerd, moet je de juiste UTM tags meegeven.

Hulp nodig bij het aanmaken van jouw UTM tags? Ons template doet het werk voor je!

UTM tags aanmaken en beheren

Nu je weet wat UTM tags zijn en wat hun nut is, kun je aan de slag met het aanmaken van je eigen utm tags. Het belangrijkste hierin is dat jouw UTM tags voor jouw duidelijk, overzichtelijk en traceerbaar zijn. Als je weet welke UTM tags je wil gebruiken en welke je nodig hebt kun je een UTM Builder gebruiken om jouw UTM tags aan te maken.

Tip: UTM links zijn hoofdletter gevoelig. ‘Facebook’ en ‘facebook’ worden dus herkend als twee verschillende sources. Maak daarom altijd gebruik van enkel kleine letters, zo ga je nooit de mist in.

 

UTM Sheet Template

Maar, hoe houdt je nou overzicht over welke UTM tags je hebt aangemaakt en waarvoor die zijn ingezet? De beste manier om dit te realiseren is door het gebruik van een UTM sheet. In dit sheet hou je bij welke UTM links je hebt aangemaakt, zodat je bij het analyseren van je data altijd terug kunt vinden welke links je hebt ingezet.

In ons template zitten een aantal vaste sources en mediums al ingevuld. Zo kun jij altijd de juiste UTM tags aanmaken voor Google Analytics. Zo wordt al je data correct doorgegeven aan Google Analytics en maak je geen fouten in je linkstructuur.

Vul je gegevens in om het UTM Sheet Template te downloaden