Wat betekenen de verschillende UTM tags?
Zoals gezegd geef je met UTM tags informatie weer aan bijvoorbeeld Google Analytics over de herkomst van het bezoek. Er zijn 5 standaard UTM parameters die je kunt inzetten:
- utm_source = Hiermee geef je de bron van je bezoek weer, bijvoorbeeld google, facebook, email of, doe eens gek, de internetmensen website.
- utm_medium = Hiermee geef je het (marketing) medium weer, bijvoorbeeld paid/cpc/ppc of organic.
- utm_campaign = Hiermee geef je de campagne weer, bijvoorbeeld zomerkorting, werving of branding.
- utm_term = Deze parameter wordt eigenlijk alleen gebruikt voor betaalde campagnes. Je geeft hiermee de zoekterm weer in betaalde zoekadvertenties op Google. Ook wordt deze parameter gebruikt om de doelgroep weer te geven waarop getarget is in bijvoorbeeld Meta of LinkedIn Advertising.
- utm_content = Deze parameter kun je gebruiken om verschillende campagne content van elkaar te onderscheiden. Heb je twee verschillende versie van de advertentie ingezet om te testen welke beter werkt? Dan kun je dat hier aangeven met bijvoorbeeld versie_a/b, of door je content te benoemen (blauwe_achtergrond, klein/groot, etc.)